Thursday, April 10, 2008

Koudoukou

Jak jste si přáli, sepsala jsem možný postup upečení zodiakálního světla na snímcích z Rojetínského letiště (viz Hroch's diary). Fotografie byla pořízena 30. 3. 2008, 20:42 SEČ.

Nejdříve se raw snímky předzpracovávají, například programem UFRaw (je zabudovaný do Gimpu), a poté načítají v samotném Gimpu, či jiném oblíbeném open source programu na úpravu fotek (provokace si prosím nevšímejte). V UFRaw jsem si jen trochu pohrála s vyvážením bíle (výběr Camera WB), s nastavením Exposure compesation, intenzitní, saturační křivkou a osolila Threshold. Je fajn, že program zobrazuje histogram, člověk si pak lehce ohlídá, aby moc ne[pře/pod]exponoval...











V samotném Gimpu se hodí použít úrovně (Levels) u jednotlivých RGB barev (roztáhnout histogram). S čím se dá také vyhrát, je úprava křivek (Curves), díky které můžu měnit průběh jasu na snímku. Dále jsem trochu zpravovala barvy (Color Balance a Hue-Saturation).












Ještě "ne úplně zničený" obrázek se hodí zduplikovat do vrstev (Layers) a na ty se konečně už pustit s motorovou pilou... První vytvořenou vrstvu jsem zdeformovala ještě více než originál a pohrála si s kanály (díky Pauliemu za tip), konkrétně třeba s křivkou pro R+G. Vrstva se pak zkombinuje (překryje) s původní, např. pomocí Overlay, hlavně se tím zvýší saturace a kontrast na snímku bez citelné ztráty informací.











Další fázi bych nazvala černobílý podvod (díky Filipovi za nápad). Na nové vrstvě jsem zjasnila průběh modré barvy a ostatní naopak hodně potlačila. Po odbarvení (Desaturate) nejsou původní barvy už důležité. Jinak proč si vlastně hraju v kanálech? Jde o to, že od spodní části snímku prostupuje žlutá-červená záře, která zodiakální světlo přehlušuje, takže ji zkouším trochu zkrotit. Vrstvu jsem zase překryla přes původní pomocí Overlay (nebo Soft light).










Dále jsem vytvořila další šedotóní (popř. barevnou) vrstvu, kde se rozdíly mezi původními barvami ještě více prohloubí a zvýší kontrast (například zase pomocí křivek). Když se překryje přes předešlé vrstvy a zvolí Darken only, tak má poměrně dost silný efekt. (pozn. přidané vrstvy se díky sadistickým úpravám docela poškozují, tak jsem je trošku rozmázla Gaussem)...
A je to.





Uvedený recept je hodně surový, většinu kroků jsem dělala od oka a hlavně se jen zaměřovala na zvýraznění zodiakálního světla. Určitě to jde vyřešit nějakým sofistikovanějším a šetrnějším způsobem, ale zatím na to nemám potřebné znalosti/zkušenosti, budu ráda za vaše připomínky či nápady...

No comments: