Wednesday, November 14, 2007

Nazrite kométe pod sukňu

Zničoho nič 23.10.2007 splanula kométa 17P/Holmes famyliarne označovaná ako „homles“. Na drvivej väčšine snímkov publikovaných na internete vidieť obrovskú komu v tvare gule, ale žiadne zaujímavé detaili, ako napr. jety, či nejaké vlnky. Preto som sa rozhodol niečo s tym spraviť.

Počesie nad brnom umožnilo získať snímky doteraz len 31.10 , 1.11. a 5.11 čo je celkom smutné. Avšak už po spracovaní prvej noci sa objavil zaujímavý výsledok.

Výsledný obrázok je kombináciou 141 expozícií po 30s v R filti. Zloženie na kométu nie je síce triviálne, ale s využitím pár fikaných postupov to nebol takmer žiadny problém. Základný image preprocesing som spravil pomocou munipacku, zmeny oproti standardu boli len tie, že snímky som skladal na *.COO súbory a pre munimatch som použil nie max 10, ale 25 hviezd. To síce predĺžilo spracovanie , ale komp to nakoniec dal.

Na postprocesing som nakoniec použil IRAF, a to balik image, imfilter. Pomocou median bol vytvoreny median, najskor som používal median z 10 x 10 px, ale potom sa ukázalo, že bude rozumné zvoliť väčšie okolie a to aspoň 50 x 50px a tak sa aj stalo. Obrazok dole je animovaný gif, avšak animuje sa až po kliknutí naň.

Tento postup bol aplikovaný zatiaľ na dáta z každej z nocí, ale len vo filtri R. Na výslednej animácií je vidieť pohyb akejsi vlny. Z týchto dát sa podarilo určiť, že vlna sa od jadra vzďaluje rýchlosťou približne 300km/h.

Na ďaľšom spracovaní sa zúrivo pracuje a v prípade pekného počasia sa pokúsim získať aj ďaľšie snímky.

Ďakujem za pomoc pri spracovani Filipovi M. a Gabovi.

No comments: